Korona mašine ne zaustavlja

Od 15.3.2020. KITE doo posluje u uslovima proglašenog vanrednog stanja u Republici Srbiji. Iako smo svi početkom godine pažljivo pratili zbivanja na dalekom istoku u vezi razvoja epidemije coranavirusa, teško je bilo predvideti brzi sled događaja, kao i dinamiku širenja virusa u ostatku sveta. Ali, posle svega što smo preživeli u novijoj istoriji, nismo ni ovoga puta pali na ispitu. I tokom bombardovanja 1999. i svih drugih nevolja koje su nas zadesile, njive su morale da se obrađuju, seljak da preživi, a narod da ne ostane gladan. Mašine u poljoprivrednom reprodukcionom lancu predstavljaju ključnu kariku, kažu mehanizatori. Sve je u poljoprivredi podjednako važno, ali ako mašina stane, sve staje.

Odmah nakon uvođenja vanrednog stanja, nametnuli su se prioriteti, četiri podjednako važne oblasiti: transformacija poslovanja, briga o kupcima, briga o zaposlenima i kontrola finansija.

Na osnovu internog Uputstva generalnog direktora od 18.3.2020. i kasnijih dopuna, organizovali smo rad po grupama, uz maksimalno poštovanje propisanih mera prevencije. Svaki rukovodilac odeljenja dobio je obavezu da obavi razgovor sa svakim zaposlenim, radi predupređivanja eventualnih problema, stabilnosti tima i eventualnog sagledavanja potrebe za stručnu pomoć.

ODELJENJE PRODAJE MAŠINA I AMS ODELJENJE (RTK MREŽA I NAVIGACIJA) u ovim uslovima završili su započete poslove i ostvarile nove, uz vidan pad tražnje na terenu. Smatramo ovo samo trenutnom pojavom. Obzirom na nivo zaliha i dobru strukturu poručenih mašina, sezonske mašine i oprema, vezane za vreme prolećne setve su prioritet u ponudi, uz atraktivne cene i uslove plaćanja.
Nadamo se da smanjena tražnja i limitirano kretanje prodavaca na terenu neće bitnije uticati na realizaciju planiranog za drugi kvartal, kao i na plan prodaje u prvoj polovini godine.

ODELJENJE PRODAJE REZERVNIH DELOVA se veoma brzo reorganizovalo i prešlo na dostavu delova kupcima uglavnom putem kurirske službe ili lične dostave putem servisera. Uplate su najvećim delom bezgotovinske, u skladu sa novim procedurama. Zbog usporenog transporta iz John Deere centra u Bruxalu, Nemačka, organizovali smo uvoz veće količine brzohabajućih delova, ulja i filtera, kako kupci nebi osetili potrese i nestašice tokom sezone radova.

ODELJENJE SERVISA je organizovalo rad u dve radionice (Novi Sad i Bačka Topola), dok se ostali serviseri samostalno raspoređuju po rasporedu jedan do dva dana unapred. Mašine se primaju u radionicu, u skladu sa Uputstvom generalnog direktora, sa obaveznih 24 sata boravka u dvorištu pre početka radova. Napomenimo i to da servis nije beležio ni jedan dan prekida rada. Čestitke serviserima i pohvale njihovim šefovima za dobru organizaciju.

Slična je situacija i u većini kompanija iz branše poljoprivredne mehanizacije u Srbiji. U razgovoru sa kolegom Markom Stojanovićem, generalnim sekretarom poslovnog Udruženja uvoznika i izvoznika poljoporivredne mahanizacije Srbije, potvrđeno je da je situacija slična kod većine članica.

Poljoprivredni proizvođači se kao nikada bore za postizanje što boljih cena mašina, traže odloženo plaćanje, ali iz straha za cene svoje robe, teško se se odlučuju za nova zaduživanja kod banaka. Zato su sve češći zahtevi za trgovinu po principu „staro za novo“, ali i ponudu žitarica u funkciji otplate dospelih rata.

ODGAĐANJE 87. MEĐUNARODNOG POLJOPRIVREDNOG SAJMA, planiranog 16-22. maja, 2020. poremetilo je svima uobičajeni način planiranja kupoprodaje. Kupcima je izostala poslednja šansa da pred žetvu pšenice kupe kombajn, balirku ili adekvatan traktor za predstojeću sezonu. Prodavci mašina su izgubili važan alat za podršku prodaji, mesto gde se na najbolji način organizovano susreću ponuda i tražnja.

Dobar primer brzog prilagođavanja u ovoj oblasti dolazi iz Češke. Naime, sajam TECHAGRO 2020 održan je po prvi put na digitalnoj platformi. Dobio je naziv „eTECHAGRO 2020“. Uz redovne informacije i video materijal, koji su posetioci mogli da dobiju sa internet stranica i sa društvenih mreža, svakog od 5 dana trajanja su organizovane „Live Streaming“ tematske konferencije za određenu grupu proizvoda, uz direktono uključivanje posetilaca. Da li bi slično funkcionisalo i kod nas, ostaje da se razgovara sa stručnjacima u ovoj oblasti i sa samim poljoprivrednicima. Ali, ovo je svakako dobar primer da se i ova delatnost prilagođava novom načinu poslovanja.

I na kraju ovog osvrta, evo i jedne ohrabrujuće informacije. Naime, na uzorku od 100 ispitanika – korisnika savremene JOHN DEERE poljoprivredne mehanizacije, dobili smo rezultat da je blizu dve trećine digitalno pismeno, koristi persnonalni računar, komunicira elektronskom poštom, objavljuje i prati kretanja na društvenim mrežama, a na svojim mašinama koristi GPS navigaciju. Reč je uglavnom o drugoj generaciji, tj. deci vlasnika poljoprivrednog gazdinstva, ali i o samim nosiocima gazdinstava, kako to danas volimo da kažemo „mladim poljoprivrednicima“. To je dokaz da ipak idemo u korak sa svetom i da ne kasnimo makar kada je u pitanju pionirski korak prelaska precizne u digitalnu poljoprivredu na ovim prostorima.

DODAJMO I TO DA SE OVAJ TRŽIŠNI SEGMENT veoma brzo prilagodio zahtevu banaka i lizing kuća da u elektronskoj forme podnosi zahteve i potrebnu dokumentaciju za odobrenje finansiranja. Preostala trećina tradicionalnih poljoprivrednika i dalje želi da najpre vidi i doživi na licu mesta svoju buduću mašinu, ne želi, ne može ili negira neminovnost prelaska na novi način poslovanja i komunikacije. Reč je uglavnom o starijoj populaciji poljoprivrednika. Međutim, njihovo opredeljenje ne menja naš stav prema njima. Oni su i dalje naši verni kupci, koje ćemo uvažavati i uvek izlaziti u susret njihovim zahtevima.

U cilju uveravanja svih sadašnjih i potencijalnih kupaca da smo sposobni da poslujemo i u ovim uslovima, nastavićemo i dalje da ih obaveštavamo o našim akcijama i uslovima rada, kako putem sredstava javnog informisanja i društvenih mreža, tako i u direktnom kontaktu, telefonskim pozivima i elektronskom poštom.

Sve napred navedeno treba da dopinese uspešnom funkcionisanju KITE doo u ovim uslovima poslovanja, sa fokusom na kupce, čije mišljenje je za nas najvažnije.

Izvor: Agro Vesti

Ostavite prvi komentar

Ostavite komentar

Vaša imejl adresa neće biti objavljena.


*